מכון שינה אשדוד המרכז לבדיקות שינה ביתיות
 
www.Home-Sleep.co.il         


הקשר בין הפסקות נשימה בשינה והפרעות בקצב הלב30/11/2004
יעקב זומר

באדיבות פרופ' תרצה פוקס

מעבר לבעיות התיפקודיות והחברתיות הרבות אשר נגרמות כתוצאה מתסמונת דום נשימה בשינה, ישנן גם מחלות חמורות הנגרמות מבעייה זו. ביניהן: יתר לחץ דם שקשה לאזן, שבץ מוחי ומחלות לב. ישנם אנשים הסובלים מפרפור פרוזדורי הלב, או הפרעות קצב לב אחרות המופיעות בלילה ונובעות מבעיות הנשימה הליליות . תסמונת דום נשימה בשינה עלולה גם להחמיר מצבי אי-ספיקת לב המתבטאת בהצטברות מים בריאות ובקשיי נשימה ואפילו לגרום להתקפי לב.

פרפור פרוזדורים הוא הפרעה בקצב הלב המתבטאת בדופק מהיר ולא סדיר. זו הפרעת הקצב השכיחה ביותר. מיליוני אנשים סובלים מהפרעת קצב זו. חולים רבים נתקפים בהפרעת קצב זאת בזמן שינה,בשעות הלילה ובשעות הבוקר המוקדמות. מעריכים כי בשליש מחולים אלו הגורם הוא הפסקות בנשימה בזמן שינה.
בזמן שינה, מתרחשת ירידה טבעית בקצב הלב אשר מתגברת בעת הפסקות הנשימה. ירידה זו בקצב הלב מאפשרת את היווצרותם של מעגלים חשמליים בפרוזדורי הלב, ומעגלים אלה גורמים להפרעות בקצב הלב.
קבוצת חוקרים מצרפת בדקו חולים אשר סבלו מקצב לב איטי וטופלו באמצעות השתלה של קוצב לב. מסתבר שקבוצת חולים זו סבלה פחות מהפסקות נשימה בשינה וכן סבלה פחות ממאורעות של פרפור פרוזדורים. ממצא מעניין זה מראה שכאשר מונעים מהלב את האפשרות להאיט, גם קצב הנשימה נשאר סדיר יותר .
למרות ממצא זה, כמובן שאיננו מטפלים בדום נשימה על ידי השתלת קוצב לב. קיימים היום טיפולים הרבה פחות פולשניים בבעיה זו כפי שמתואר באתר זה.
לפרטים נוספים
WWW.HEART.CO.IL


חזור לעמוד קודם כתוב לנו