מכון שינה אשדוד המרכז לבדיקות שינה ביתיות
 
www.Home-Sleep.co.il         


טיפולים שונים בנחירות והפסקות נשימה בשינה30/11/2004
יעקב זומר

ובכן – מה אפשר לעשות ?

ראשית – יש לאבחן –האם מדובר בנחירה פשוטה ,בהפרעת נשימה קלה או בתסמונת דום נשימה בשינה במלואה.
בהתאם למימצאי האיבחון יש להתאים את הטיפול להפרעה ולצרכי המטופל .טיפולים הפיכים (שניתן להפסיקם ללא נזק) יבואו לפני טיפולים בלתי הפיכים כמו ניתוח.

טיפולים הפיכים לדוגמה :
שיטת כדור הטניס: במידה והפרעת הנשימה מופיעה בעיקר בעת שכיבה על הגב – יש לנסות ולמנוע תנוחה זו למשל באמצעות נרתיק מותן ( פאוץ של מטיילים ) שבו כדור טניס או שניים . הנרתיק מולבש על הגב לקראת השינה ומצמצם את משך השכיבה על הגב וכך גם את הנחירות.

הגבהת מיטה: ניתן גם להגביה את המיטה כולה ( לישון בשיפוע כאשר הראש גבוה ב: 10-20 ס"מ ) . פעולה זו גורמת להפחתה בגודש הרקמות הרכות באף, בחיך ובלוע עקב ירידת לחץ הדם באזור הראש, ובכך לאפשר זרימה טובה יותר של אויר לריאות .

הפחתת משקל: מועילה מאד במקרים של עודף משקל – אך קשה מאד לביצוע ! (ראה כתבה נפרדת בנושא)

התקן דנטאלי: מעין פלטה שמוכנסת לפה לפני השינה ומונעת מהלסת התחתונה לסגת אחורה , לגרור יחד איתה את הלשון ולחסום את מעבר האוויר בלוע .

CPAP : במקרים בינוניים וקשים הטיפול העיקרי הוא במסכה המזרימה אויר דרך מסכה האף .האויר המוזרם בלחץ קבוע מונע לחלוטין את קריסת החיך והלוע ומפסיק לגמרי את הנחירה ואת הפסקות הנשימה. לאחר הסתגלות קצרה הנמשכת מספר ימים נעלמים גם העייפות , הרצון לנמנם בכל מצב , היובש בפה , כאבי הראש וכל יתר הסימפטומים של דום הנשימה בשינה.
כמובן שלא כולם מסתגלים לטיפול בקלות וחלק מהמסתגלים אף אינם מוכנים להתמיד בו מסיבות שונות , אך היות והטיפול הפיך ואינו מזיק – ראוי לדעתנו לנסותו למשך שבוע ימים לפחות ולבחון את תוצאותיו לפני שפונים לטיפול ניתוחי בלתי הפיך !

טיפולים תרופתיים : מיועדים לסובלים מחסימה אפית וגודש מסיבות אלרגיות לרוב.
הטיפולים מאפשרים מעבר אוויר חופשי יותר דרך האף ועקב כך מצטמצמות גם הנחירות בשינה.
לאחרונה מוצע אף טיפול חיסוני נגד אלרגיה ספציפית ( חתולים, דשא וכדומה) .


טיפולים בלתי הפיכים : לרוב מדובר בניתוחים מסוגים שונים :
ניתוחי אף שמטרתם להקל על זרימת האוויר דרך האף .
כריתת שקדים ואדנואידים ( פוליפים)
ניתוחים לצמצום החיך והלשונית או לגרום להקשחת הרקמה בהם.
הניתוחים נעשים על ידי רופאים מומחים במחלקות אף אוזן וגרון בטכניקות שונות – סכין , קרן לייזר,גלי רדיו ( מיקרוגל ) או קרן פלסמה לוהטת והם עוזרים במידה זו או אחרת במיוחד בנחירה פשוטה ובמקרים קלים של דום נשימה בשינה.
במקרים מיוחדים מבצעים גם תיקונים ניתוחיים של מבנה הלסת או הלשון – אך אלו טיפולים נדירים ונשקלים על ידי הרופא לגופו של ענין.


מן הראוי שבמסגרת ביקור אצל רופא המשפחה נקדיש מספר דקות לספר: איך אני ישן בלילה? האם אני או בן זוגי נוחר או אפילו מפסיק לנשום בשינה? האם אני מתעורר בתחושת מחנק ויובש בפה? האם אני עייף במשך היום או אפילו נרדם בישיבה?
האבחון המוקדם של תסמונת דום נשימה בשינה והטיפול בה ישפר את בריאותם ואיכות חייהם וימנע סבל מיותר ,הידרדרות במצב הבריאות הלבבי והכללי


חזור לעמוד קודם כתוב לנו