מכון שינה אשדוד המרכז לבדיקות שינה ביתיות
 
www.Home-Sleep.co.il         


נחירה - זה לא בדיחה25/12/2006
ד"ר יצחק שפירר

כמיליון איש בישראל סובלים מבעיות נחירה והפרעות שינה שונות. רבים מהם פוטרים את העניין כלאחר יד, מבלי לקחת בחשבון שהנחירה עלולה להיות סימן אזהרה לתופעות חמורות יותר הפוגעות באיכות החיים ובתוחלת החיים.

הסטטיסטיקה מראה כי כ-30 אחוזים מהגברים וכ-20 אחוזים מהנשים בישראל מעל גיל 40, נוחרים בשנתם. במעבדות השינה מאובחנים ומטופלים מדי שנה כ-1,000 איש הסובלים מבעיות נחירה ומהפרעות נשימה בשינה, המתבטאות בשינה קטועה ולא פעם גם בתפקוד לקוי במשך היום, עקב עייפות ועצבנות.

הנחירה, המהווה לא פעם נושא להלצות וקינטורים, מפריעה הן לנוחר והן לסובבים אותו. לא אחת היא מהווה גורם מפריד בין בני זוג, לאחר שבן הזוג הנוחר אינו מאפשר לבן זוגו שינה שלווה. אבל הנחירה לא רק גורמת למתחים בין בני זוג על רקע זה היא מפריעה גם לנוחר עצמו, והרבה מעבר למשוער: הנוחר, בכ10 אחוזים מהמקרים, סובל מהפרעות נשימה בשינה עד כדי חנק ממש.

תסמונת דום נשימה היא הפרעה שבה מפסיק החולה לנשום במהלך השינה לפרקי זמן קצרים. הנשימה מתחדשת תוך יקיצה קצרה, לעתים בלתי מורגשת, ונחירה עזה. התסמונת גורמת לשינויים ברמת החמצן בדם וליתר לחץ דם, העלולים לפגוע באיכות החיים, לגרום לעייפות ונטייה לנמנום ואף לסכן את חייו של הסובל מהתסמונת. הנחירה עצמה היא הקול שמתקבל כתוצאה מתנודות של החיך הרך בתקרת הפה, או ברקמות הרכות בעומק הלוע.
יש לציין שלא כל נחירה מהווה בעיה רפואית, ראשית יש לאבחן את הבעיה ולדרג את חומרתה. הסטטיסטיקה מראה כי בקרב מחצית מהמופנים למעבדות שינה, מוצאים בעיה של דום נשימה וכי כ-80 אחוזים מהם לא היו מודעים כלל לקיומה.


חזור לעמוד קודם כתוב לנו